Get me outta here!

Sunday, June 4, 2023

ISU & CABARAN

 PENTAKSIRAN ABAD KE-21 DALAM PENDIDIKAN INKLUSIF


  • Teknologi boleh menyokong pilihan dan fleksibiliti dalam pentaksiran dengan membenarkan pelajar membuat tugasan dalam pelbagai media yang berbeza.
  • Perkara seperti ini sangat penting dalam membantu memenuhi keperluan pelajar berkepeluan khas dengan mengambil kira kecerdasan pelbagai seseorang pelajar.


(a) KECERDASAN PELBAGAI

  • Gardner (1983) menyatakan bahawa manusia mempunyai sekurang-kurangnya lapan kecerdasan yang merangkumi pelbagai kebolehan, keupayaan, bakat atau kemahiran yang wujud secara semula jadi.
  •  Gardner juga menjelaskan bahawa setiap kecerdasan adalah berasingan dan tidak saling bergantungan.
  • Semasa proses intervensi dalam satu kajian yang Gardner telah jalankan, beliau telah menemui satu kecerdasan.
  • Berikut merupakan kecerdasan pelbagai yang telah disenaraikan oleh Gardner:-


Gambar: Jenis-jenis kecerdasan



ISU DAN CABARAN PENTAKSIRAN DALAM PENDIDIKAN INKLUSIF



(a) ISU DAN CABARAN

Gambar: 5 Cabaran Pentaksiran dalam Pendidikan Inklusif


  1. Tiada One--Fits-All
  2. Bilangan Item Terhad
  3. Ralat Pengukuran
  4. Unit Pengukuran Tidak Jelas
  5. Mendifiniskan Konstruk




CARA MENGATASI CABARAN

  1. Menjadikan pentaksiran sesuatu inklusif dalam khususnya.
  2. Menguruskan kaedah alternatif bagi pentaksiran dalam program inklusif.
  3. Mempertimbangkan pelajar berkeperluan khas untuk bersama-sama dengan rakan mereka yang tipikal. 

0 comments:

Post a Comment

Large Rainbow Pointer