PENTAKSIRAN ABAD KE-21 DALAM PENDIDIKAN INKLUSIF
- Teknologi boleh menyokong pilihan dan fleksibiliti dalam pentaksiran dengan membenarkan pelajar membuat tugasan dalam pelbagai media yang berbeza.
- Perkara seperti ini sangat penting dalam membantu memenuhi keperluan pelajar berkepeluan khas dengan mengambil kira kecerdasan pelbagai seseorang pelajar.
(a) KECERDASAN PELBAGAI
- Gardner (1983) menyatakan bahawa manusia mempunyai sekurang-kurangnya lapan kecerdasan yang merangkumi pelbagai kebolehan, keupayaan, bakat atau kemahiran yang wujud secara semula jadi.
- Gardner juga menjelaskan bahawa setiap kecerdasan adalah berasingan dan tidak saling bergantungan.
- Semasa proses intervensi dalam satu kajian yang Gardner telah jalankan, beliau telah menemui satu kecerdasan.
- Berikut merupakan kecerdasan pelbagai yang telah disenaraikan oleh Gardner:-
![]() |
Gambar: Jenis-jenis kecerdasan |
ISU DAN CABARAN PENTAKSIRAN DALAM PENDIDIKAN INKLUSIF
(a) ISU DAN CABARAN
![]() |
Gambar: 5 Cabaran Pentaksiran dalam Pendidikan Inklusif |
- Tiada One--Fits-All
- Bilangan Item Terhad
- Ralat Pengukuran
- Unit Pengukuran Tidak Jelas
- Mendifiniskan Konstruk
CARA MENGATASI CABARAN
- Menjadikan pentaksiran sesuatu inklusif dalam khususnya.
- Menguruskan kaedah alternatif bagi pentaksiran dalam program inklusif.
- Mempertimbangkan pelajar berkeperluan khas untuk bersama-sama dengan rakan mereka yang tipikal.
0 comments:
Post a Comment